Monday 28 September 2015

Definisi kanak-kanak hiperaktif (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

Definisi kanak-kanak hiperaktif (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

ADHD tidak mempunyai definisi yang tepat dan sering berubah mengikut kajian semasa. Dari sudut perubatan, ADHD telah diterjemahkan sebagai sindrom berkaitan neurobiologi dan kelakuan dan ianya terbahagi kepada tiga bahagian iaitu inattention (kekurangan daya tumpuan), hyperactive-impulsive (mengikut gerak hati dan berlaku terlalu aktif) atau kombinasi kedua-dua jenis ADHD.

Kamus dewan edisi keempat pula telah mendefinisikan hiperaktif sebagai kanak-kanak yang terlampau cergas pergerakannya yang menyebabkan kanak-kanak tersebut sukar untuk dikawal. Menurut Dr. Seto Mulyadi (2003) yang telah memberikan maksud tentang hiperaktif menyatakan bahawa hiperaktif menunjukkan suatu pola perilaku yang menetap pada seorang anak. Perilaku ini ditandai dengan sikap tidak mahu diam, tidak dapat memberi tumpuan dan bertindak mengikut kehendak hatinya ataupun impulsif (Mohd Faldz Hj Ibrahim, 2007).


James Dabson pula menyatakan di dalam bukunya “kendalikan selagi mampu” yang dipetik oleh Mohd Faldz Hj Ibrahim (2007) telah memberikan pengertiannya terhadap anak hiperaktif yang juga disebut hiperkinensis, kelainan kecil pada otak , kelainan impuls dan beberapa istilah yang lain mendifinisikan hiperaktif sebagai gerakan yang berlebihan dan tidak terkendali. 

No comments:

Post a Comment