Wednesday 18 December 2013

Perbezaan Bunyi Nasal dan Bunyi Oral


Perbezaan Bunyi nasal dan bunyi oral
Terdapat perbezaan bunyi nasal dan bunyi oral iaitu:
i. Udara yang keluar melalui rongga hidung dengan cara menurunkan langit-langit lembut beserta hujung anak tekak, maka ia menghasilkan bunyi nasal. Manakala bunyi oral pula disebabkan langit-langit lembut beserta hujung anak tekak menaik menutupi rongga hidung sehingga udara hanya melalui rongga mulut.
 ii.Udara keluar melalui rongga hidung dapat menghasilkan konsonan nasal iaitu m, n, ñ, dan η. Konsonan oral pula ialah udara keluar melalui rongga mulut dan menghasilkan konsonan p, t, c, k, ?, b, d, j, g, f, Š, x, h, r, l, w, dan y.
iii. Vokal nasal banyak terdapat dalam dialek Kelantan dan bahasa Acheh misalnya [ã, ȇ , ũ, ĩ],
Vokal Dinasalkan
Vokal yang dinasalkan ialah vokal yang dikeluarkan melalui rongga oral dan nasal. Daerah artikulasi yang terlibat adalah bahagian lelangit lembut, anak tekak dan rongga hidung. Apabila rongga hidung tidak tertutup rapat, udara akan keluar dari kedua-dua rongga hidung dan mulut.
Contoh vokal sengau ialah [mãkan], [mãndi]. [ɲawa], [mãhal], [jumã?ãt]

Penghasilan konsonan nasal
Penutupan arus udara dari keluar ke rongga mulut dapat menghasilkan :  
a.   Antara kedua bibir, misalnya bunyi (m)
Bibir bawah dan bibir atas dirapatkan untuk membuat sekatan pada arus udara. Lelangit lembut dan anak tekak diturunkan untuk memberi laluan arus udara dari paru-paru ke rongga hidung. Arus udara dari paru-paru masuk ke rongga mulut dan terus ke rongga hidung. Pita suara dirapatkan untukmembuat getaran. Arus udara dilepaskan perlahan-lahan.

b.      Antara hujung lidah dan ceruk, hasilnya bunyi (n)
Hujung lidah dinaikkan pada gusi atau gigi gusi untuk membuat sekatan arus udara. Lelangit lembut dan anak tekak diturunkan untuk memberikan laluan arus udara dari paru-paru ke rongga hidung. Arus udara dari paru-paru melalui rongga mulut terus ke rongga hidung. Arus udara dilepaskan perlahan-lahan. Bunyi yang dihasilkan ialah konsonan sengau gusi bersuara (n).

c.       Antara pangkal lidah dan langit-langit lunak, hasilnya bunyi (ŋ)
Konsonan sengau lelangit lembut bersuara dihasilkan dengan cara belakang lidah dirapatkan dengan ke lelangit lembut untuk membuat sekatan arus udara. Lelangit lembut dan anak tekak diturunkan untuk memberikan laluan arus udara yang terkeluar dari paru-paru ke rongga hidung. Arus udara yang tersekat oleh belakang lidah dan lelangit lembut di lepaskan perlahan-lahan.

d.      Antara hujung lidah dan langt-langit keras, hasilnya bunyi (ň)
Depan lidah dinaikkan ke lelangit keras untuk membuat sekatan arus udara. Lelangit lembut dan anak tekak diturunkan untuk memberikan laluan arus udara yang keluar dari paru-paru masuk ke rongga hidung. Pita suara dirapatkan dan digetarkan. Arus udara daripada paru-paru melalui rongga mulut terus ke rongga hidung. Udara yang tersekat oleh depan lidah dan lelangit keras dilepaskan perlahan-lahan.

Bunyi Oral
Bunyi oral dihasilkan dengan cara mengangkat hujung anak tekak mendekati langit-langit lembut untuk menutupi rongga hidung sehingga arus udara dari paru-paru keluar melalui mulut. Selain bunyi nasal, semua bunyi vokal dan konsonan  termasuk bunyi oral. Contoh bunyi oral seperti:
a) Dua konsonan letupan dua bibir bersuara dan tidak bersuara ( p, b ).
b) Dua konsonan letupan gusi bersuara dan tidak bersuara ( t, d ).
c) Dua konsonan letupan lelangit lembut bersuara dan tidak bersuara ( k, g ).
d) Satu konsonan hentian glotis. ( ? )
e) Dua konsonan letusan bersuara dan tidak bersuara ( č , ĵ )
f) Dua konsonan geseran tidak bersuara, iaitu geseran gusi tidak bersuara ( s) dan geseran glotis bersuara ( h ).
g) Satu konsonan getaran bersuara ( r ).

h) Satu konsonan sisian bersuara

No comments:

Post a Comment