Wednesday 18 December 2013

Perbezaan bunyi distingtif dan bunyi tidak distingtif

Perbezaan bunyi distingtif dan bunyi tidak distingtif

Bunyi distingtif bermaksud membezakan makna kata. Sebagai contoh, [p] dan [b] dapat berbeza dari segi fitur [ + bersuara], kerana [b] bunyi bersuara, manakala [p] bunyi tak bersuara. Perbezaan dari segi bersuara dan tak bersuara ini membezakan fonem /b/ daripada fonem /p/.  Oleh sebab itu, dari segi pengeluaran, atau artikulasi, fitur [+ bersuara] menyebabkan /b/ tergolong kepada fonem yang berbeza daripada /p/ yang memiliki fitur [- bersuara]. Oleh sebab itu [+ bersuara] adalah fitur distingtif yang membezakan fonem /b/ [+ bersuara] daripada /p/ [- bersuara].
Perbezaan bunyi adalah terletak pada 3 faktor iaitu titik artikulasi, cara artikulasi dan status pita suara. Bunyi ini dinamakan fonem kerana bunyi-bunyi tersebut merupakan yang bersifat distingtif yakni sifat yang membezakan. Bunyi [p] misalnya dibezakan dari [b] contohnya ‘parang’ dengan ‘barang’, ‘pola’ dengan ‘bola’ dan sebagainya.
Jika ia mempunyai perbezaan makna ia disebut distingtif maka ia dianggap bertaraf fonem. Jika ia tidak mempunyai perbezaan makna maka ia tidak distingtif dan bunyi itu dianggap alofon.
1.1 Bunyi Distingtif
Distingtif adalah untuk membezakan antara satuan bahasa. Setiap bunyi yang dkaitkan fonem itu mempunyai ciri-ciri atau fitur-fitur yang membezakan daripada fonem lain. Ia dapat
membuat perbandingan bagi melihat persamaan atau perbezaan antara satu sama lain. Ini adalah untuk mempamerkan kualiti bunyi-bunyi tersebut dalam membezakan cara dan daerah sebutan bagi bunyi-bunyi tersebut.

1.1.1 Fonem
Fonem adalah kesatuan bunyi yang terkecil dan sistem bunyi-bunyi bahasa yang dapat berfungsi sebagai perbezaan makna. Dan fonem juga adalah  merupakan objek kajian dalam ilmu fonemik.

1.1.1 (i) Identifikasi Fonem

Untuk menentukan identiti bunyi fonem atau pun bukan, dapatkan pasangan terkecil perkataan atau pasangan minimal. Jika ia memberikan makna yang berbeza, maka dapat disimpulkan bunyi tersebut adalah fonem. Contohnya  pasangan minimal “talam” dengan “salam”. Keduanya memiliki bunyi yang hampir sama dan  jumlah hurufnya sama (lima bunyi). “Ternyata perbezaannya hanya pada bunyi “t” dan “s”. Maka dengan demikian, dapatlah disimpulkan bahwa bunyi “t” dan  “s” adalah fonem, kerana ia berfungsi dalam membezakan makna dan perlu diletakkan dalam kurungan fonem, iaitu / t / dan / s /.
1.1.2 Klasifikasi Fonem
Dalam kajian fonologi, fonem dapat diklasifikasikan kepada dua bahagian iaitu; 
(i) fonem segmental dan
(ii) fonem suprasegmental.
(i) Fonem segmental
Maksud fonem segmental adalah vokal dan konsonan dalam fonologi ataupun fonem-fonem yang berupa bunyi yang didapati sebagai hasil segmentasi terhadap arus ujaran.  Maksud segmen pula adalah satuan bahasa yang diabstraksikan dari suatu teks, misalnya fon atau fonem sebagai suatu bunyi, morf atau morfem sebagai satuan gramatikal.
(ii) Fonem Supramental
Suprasegmental pula bermaksud, jalinan atau susunan bunyi yang dapat membezakan erti suatu kata dengan kata yang lain. Di antara cirinya ialah sifat bunyi yang menindih atau
menumpangi sesuatu fonem. Ianya bermaksud ciri suprasegmental hadir bersama-sama
fonem penggalan dengan cara menumpangi bunyi segmental.

Terdapat lima jenis ciri-ciri suprasegmental iaitu :
a) Tekanan
b) Nada
c) Jeda
d) Intonasi
e) Panjang-pendek



1.2 Bunyi tidak distingtif
Jika ia tidak mempunyai perbezaan makna maka ia tidak distingtif dan bunyi itu dianggap alofon.
1.2.1 Alofon
Alofon pula merupakan anggota-anggota kepada satu fonem. Alofon merupakan bunyi yang berlainan tetapi masih tergolong dalam satu fonem. Dengan kata lain, alofan merupakan bunyi-bunyi kelainan yang tergolong kepada kelas fonem yang sama, dan dengan sendirinya
merupakan anggota kepada keluarga fonem tersebut Kelainan bunyi dalam satu fonem ini terjadi akibat terpengaruh oleh bunyi terdahulu atau bunyi yang terkemudian daripadanya. Contohnya fonem /k/ dalam bahasa melayu mempunyai beberapa perbezaan bunyi atau alofon kerana pengaruh bunyi dari sekitarnya. Misalnya alofon k, kʷ dan ˀ. Bunyi alofon k terjadi dari perkataan kari (iaitu k yang diikuti oleh vokal depan a). Manakala bunyi kʷ terjadi daripada perkataan kuat iaitu k yang diikuti oleh vokal belakang u). Bunyi ˀ terjadi kerana kerana kehadirannya diakhiri oleh kata dalam suku kata tertutup iaitu perkataan budaˀ.

Bunyi k, kʷ dan ˀ adalah alofon daripada keluarga bunyi yang sama iaitu fonem /k/. Bunyinya mempunyai persamaan fonetik iaitu hampir sama dari segi pengucapannya dan penghasilannya. Ketiga-tiga bunyi tersebut saling melengkapi dan menduduki tempat masing-masing dalam bahasa Melayu.
Alofon juga boleh difahami sebagai fonem yang terdiri daripada anggota fonem. Contohnya fonem p dalam perkataan pasu sebagai satu letupan yang sempurna. Bagi perkataan suap bunyi p adalah sebagai letupan bibir yang tidak sempurna iaitu ianya tidak diletupkan. Ini menunjukkan fonem p mempunyai dua alofon.
Alofon juga terhasil daripada bunyi yang bervariasi bebas yang membawa maksud walaupun bunyi-bunyi itu berbeza dalam perkataan tertentu. Contohnya perkataan:
(i) ugama, igama dan ugama
(ii) fikir dan pikir

(iii) faham dan paham
                                        


No comments:

Post a Comment