Wednesday, 18 December 2013

Penggunaan kalkulator

Bolehkah murid-murid sekolah rendah digalakkan menggunakan kalkulator dalam penyelesaian Matematik. Bincangkan.
Sebelum zaman teknologi maklumat mula berkembang, guru terpaksa bergantung kepada kreativiti sendiri dalam mengendali dan melaksanakan teknik pengajaran yang berkesan di bilik darjah (Mohd Salleh, 2002). Namun, pada masa ini pelbagai alat elektronik termasuklah penggunaan kalkulator diintergrasi di sekolah bagi tujuan menjadikan pengajaran guru lebih berkesan.
Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengadakan beberapa reformasi pendidikan dengan tujuan untuk memperbaiki dan meningkatkan kemampuan sistem pendidikan mencapai negara berteknologi maju pada masa hadapan.  Mesin kira atau kalkulator mula mengambil tempat dalam proses pembelajaran dan pengajaran bermula di peringkat matrikulasi dan universiti dan kini telah pun dijalankan di sekolah-sekolah menengah.
Menurut sejarah, kalkulator elektronik pertama mula dicipta pada tahun 1960-an, sementara peralatan bersejarah seperti sempoa dicipta sekitar 2000 SM. Kalkulator merupakan alat elektronik yang menggunakan teknologi moden untuk mendapatkan jawapan yang pantas dan tepat kepada empat operasi asas matematik termasuklah trigonometri, logaritma dan statistik.
Hasil daripada beberapa kajian seperti Schmidt dan Cailahan (1992), Cockcroft (1982) dan rencana-rencana yang membincangkan isu kalkulator, saya dapati banyak kebaikan dan juga keburukan dalam penggunaan kalkulator di sekolah rendah.
Kebaikan penggunaan kalkulator:
i.          Meningkatkan minat murid terhadap matematik
Pengunaan kalkulator akan memotivasikan murid-murid untuk mempelajari subjek matematik.  Ia memberansang dan meningkatkan lagi keupayaan murid-murid dalam meneroka subjek matematik.  Ia juga akan dapat meningkatkan minat murid, dan keyakinan diri kerana kalkulator membantu mereka dalam proses pembelajaran.
ii.    Murid dapat menguasai angka dan nilai nombor. Kalkulator membolehkan kanak-kanak mengira nombor sehingga angka yang lebih besar daripada angka juta dan billion yang jauh dari pengalaman asal mereka. Dengan ini memudahkan mereka berhadapan  dengan masyarakat sekeliling.
iii.    Murid-murid berpeluang membuat penerokaan dan aplikasi yang lebih mendalam tentang    topik-topik yang berkaitan. Murid menjadi lebih berani untuk meneroka lebih jauh dengan pengunaan aplikasi kalkulator.   Penggunaan kalkulator yang cepat dan tepat menjadikan murid-murid lebih agresif dalam meneroka subjek matematik. 

iv)   Keseronokan belajar
       Murid-murid biasanya beranggapan matematik merupakan matapelajaran yang susah dan membosankan.  Penggunaan kalkulator akan membantu menceriakan proses pembelajaran subjek matematik.  Murid tidak takut mencuba dan membuat salah kerana kalkulator memudahkan mereka dalam proses pembelajaran dan membantu menyelesaikan latihan dengan pantas.

Keburukan penggunaan kalkulator:
i)                 Sifat ambil mudah – penggunaan kalkulator memudahkan pengiraan campur, darab, tolak dan bahagi.  Ini akan mengakibatkan murid-murid selesa menggunakan kalkulator untuk membuat latihan matematik tanpa menguasai asas pengiraan dalam subjek matematik.  Ini akan memberikan kesan yang tidak baik dalam jangka panjang apabila murid-murid tidak mempunyai penguasaan dalam skil matermatik.

ii)    Kebergantungan kepada kalkulator – penggunaan kalkulator secara meluas akan mengakibatkan murid-murid terlalu bergantung kepada kalkulator.  Walaupun mereka boleh mendapatkan jawapan tetapi pada asasnya mereka tidak tahu bagaimana jawapan itu diperolehi kerana kalkulator telah mengirakan untuk mereka.  Keadaan ini akan mengakibatkan  mereka kehilangan idea untuk menyelesaikan masalah apabila berdepan dengan situasi yang sebegitu.

iii)     Malas berfikir – Pengunaan kalkulator mempercepatkan proses pengiraan dan memendekkan masa untuk berfikir.  Tetapi disebalik kenyataan itu risikonya murid-murid menjadi malas untuk berfikir walaupun berdepan dengan soalan mudah yang tidak memerlukan penggunaan kalkulator.   Kemalasan untuk berfikir kerana tidak mempunyai keupayaan untuk membuat ‘mental arithmatic’ kerana pengunaan kalkulator telah mengakibatkan mereka lemah dalam asas matematik dan kurang upaya dalam menggunakan mental dalam mencongak. Kalkulator hanyalah sebagai alat dalam proses pembelajaran. Ini dapat dibuktikan dalam ‘Youtube’, https://www.youtube.com/watch?v=PEbd3bUURWU yang membuktikan mental arithmetic telah dapat mengatasi kepantasan kalkulator.

iv) Penipuan – ini berlaku apabila murid menggunakan kalkulator canggih berbagai fungsi selain dari campur, darab, tolak dan bahagi.  Setengah dari kalkulator boleh menyimpan pelbagai maklumat seperti nota, formula yang boleh digunakan untuk menipu semasa peperiksaan atau ujian.  Tanpa polisi yang jelas dalam mengawal penggunaan kalkulator menyebabkan masaalah ini sukar dibendung.

            Kesimpulannya penggunaan kalkulator tidak sesuai digunakan di sekolah rendah tahap satu kerana kanak-kanak ini perlu didedahkan kemahiran asas terlebih dahulu. Mereka juga perlu diberi peluang untuk meneroka dan mengaitkan matematik dengan keadaan sekeliling supaya mereka dapat berfikir secara kritis dan kreatif.
       Pemikiran mereka juga perlu diseimbangkan iaitu penggunaan otak kiri dan otak kanan sebagaimana teori Split-Brain yang menggalakkan kanak-kanak meneroka dan berfikir secara kreatif.  Dalam alaf teknologi ini, guru perlu mengubah kaedah mengajar yang diamalkan sebelum ini. Guru terlalu bergantung kepada teknologi dan kurang kepada konsep matematik.

Penggunaan kalkulator asas sesuai digunakan kepada murid-murid yang berada di tahap dua iaitu Tahun 4, 5 dan 6 yang telah diperkukuhkan dengan kemahiran asas. Kajian yang menyeluruh dan kaedah terancang perlu diberi penekanan supaya tidak berlaku kepincangan.

No comments:

Post a Comment