1.0 Ciri-ciri
pelajar hiperaktif
Berdasarkan manual diagnostik American
Psychiatric Association (APA) 2012, kanak-kanak hanya boleh disahkan sebagai
ADHD jika mempunyai enam atau lebih tanda hiperaktif, impulsive, atau hilang
daya tumpuan melebihi enam bulan atau lebih dan umur dihadkan kepada 6 hingga
12 tahun namun kajian terbaru telah mengehadkan umur dari 4 tahun hingga 18
tahun. ADHD dibahagikan kepada tiga jenis seperti yang dinyatakan di dalam
bahagian definisi iaitu;
a)
inattention
(kekurangan daya tumpuan)
b) hyperactive-impulsive (mengikut gerak hati dan berlaku terlalu aktif)
b) hyperactive-impulsive (mengikut gerak hati dan berlaku terlalu aktif)
c)
kombinasi kedua-dua jenis ADHD.
Perbezaan
antara jenis inattentive dan hiperaktif-impulsi adalah seperti berikut:
|
Jenis inattentive
|
Jenis hyperactive-impulsive
|
Umur
|
Lewat
(sekolah
rendah atau menengah)
|
Cepat
(prasekolah atau sekolah rendah) |
Nisbah
lelaki & perempuan
|
Sama
nisbah
|
Lelaki
lebih ramai daripada perempuan
|
Kesulitan utama
|
Kemajuan akademik
|
Kelakuan
|
Keterangan lain
|
Pendiam
Suka berangan
|
Tidak boleh duduk diam
Melakukan sesuatu tanpa berfikir
|
Ciri-ciri yang diperlihatkan oleh
setiap jenis ADHD juga berbeza. Mengikut National Institute of Mental Health
(NIMH), semua kanak-kanak mempunyai tanda-tanda hiperaktif dalam satu-satu masa
tetapi apa yang dialami oleh kanak-kanak hiperaktif adalah lebih serius dan
kerap berbanding kanak-kanak lain.
1.1 Ciri-ciri
kanak-kanak ADHD jenis inattention (kurang daya tumpuan)
a) Lemah
daya tumpuan
Kanak-kanak ADHD tidak mempunyai daya
tumpuan yang tinggi seperti kanak-kanak normal disebabkan oleh kekurangan
mekanisma tumpuan di dalam otak. Mereka selalunya cuai di dalam membuat kerja
sekolah yang diberikan, tidak dapat memberi tumpuan ketika guru mengajar.
Mereka juga mempunyai masalah dalam melakukan kerja yang memerlukan mereka
mendengar berbanding melihat. Bagi kanak-kanak ADHD yang sederhana, mereka
boleh melakukan kerja dengan baik tetapi mereka cepat hilang daya tumpuan dan
menjadi letih.
b) Tidak
melakukan kerja secara berterusan
Bagi kanak-kanak ADHD, mereka tidak
dapat meneruskan atau menyiapkan sesuatu kerja walaupun kerja itu mudah.
Contohnya, pada waktu pagi, mereka memerlukan masa yang lama untuk mengenakan
baju sekolah jika tiada ibubapa di sisi mereka walaupun memakai baju adalah
suatu kerja yang mudah. Di sekolah pula, mereka tidak dapat menyiapkan kerja
sekolah. Mereka mungkin termenung atau mengganggu pelajar lain atau membuat
kerja lain menyebabkan kerja sekolah yang diberikan tidak siap-siap.
c) Tidak
teratur
Mereka tidak dapat membuat kerja
secara teratur tanpa pertolongan guru dan memerlukan perhatian yang lebih dan
tunjuk ajar daripada guru.
d) Mudah
lupa
Kanak-kanak ADHD mudah lupa dan
mempunyai daya ingatan yang singkat. Mereka boleh mengingati sifir dan
huruf-huruf yang diajar di sekolah tetapi terlupa pada keesokan harinya. Mereka
juga tidak boleh melakukan kerja jika menerima arahan yang banyak di dalam
satu-satu masa. Jika di sekolah, mereka mungkin tertinggal pensel dan tidak
bersedia dari segi mental untuk menghadapi pengajaran di sekolah.
1.2 Ciri-ciri
kanak-kanak ADHD jenis hyperactive-impulsive
a) Impulsi
Kanak-kanak ADHD jenis ini terlampau
mengikut dorongan hati. Mereka tidak berfikir sebelum bertindak. Contohnya,
terdapat sebahagian kanak-kanak yang melintas jalan walau kenderaan di hadapan
semakin hampir. Namun begitu, kanak-kanak ini tidak mengambil pengajaran atas
kesilapan yang mereka lakukan dan mengulangi perkara tersebut walaupun
membahayakan. Mereka juga mempunyai masalah dalam mengawal diri sendiri untuk
melakukan perkara yang tidak elok atau membahayakan. Mengikut Dr. Russell
Barclay (1995), ADHD bukanlah disebabkan oleh otak yang lemah atau tidak
berpengetahuan tetapi disebabkan oleh tidak dapat melakukan perkara yang mereka
tahu.
b) Terlampau
aktif
Sesetengah kanak-kanak ADHD menjadi
penat akibat telalu aktif. Misalnya, di dalam kelas, mereka selalunya
berkeliaran dan tidak boleh duduk diam. Jika mereka duduk sekalipun, mereka
akan menjadi resah. Sifat terlampau aktif akan semakin menurun seiring dengan
usia kanak-kanak tersebut.
c) Terlampau
bising
Kanak-kanak ADHD jenis hyperactive-impulsive selalunya cergas
dan suka membuat bising. Sesetengahnya terlampau suka bercakap sehingga
mengganggu ketenteraman orang lain. Jika mereka disuruh diam, mereka akan
kembali bercakap tanpa mereka sedar. Selalunya, mereka akan membuat bunyi
motosikal atau binatang secara berulang-ulang.
1.3 Ciri-ciri
yang terdapat pada salah satu jenis ADHD
a) Ketidakseragaman
dalam pencapaian
Ketidakseragaman dalam pencapaian
menyebabkan mereka digelar “nakal” atau “malas”. Untuk mendapatkan pencapaian
yang cemerlang, mereka perlu berusaha keras tetapi selalunya, mereka menjadi
tidak bersemangat semula dan lemah.
b) Terlalu
merendah diri
Mereka berfikiran negatif seperti menganggap
diri mereka bodoh dan tidak pandai. Mereka juga mudah menangis dan sering rasa
bersalah.
c) Mempunyai
fikiran yang lemah
Kanak-kanak ADHD mempunyai fikiran
yang lemah seterusnya mengakibatkan kesusahan dalam memahami pelajaran dan
memberi kesan kepada kemahiran yang diperlukan untuk pembelajaran seperti
kemahiran membaca, mengira dan menulis.
d) Kurang
bermotivasi dan insentif
Mereka kekurangan motivasi dalam
mencapai kejayaan dalam apa kerja yang mereka lakukan. Seperti contoh, mereka
tidak berusaha untuk belajar dengan lebih gigih untuk mencapai keputusan yang
cemerlang di dalam peperiksaan. Mereka lebih mudah tertarik dengan televisyen
atau bermain permainan berbanding belajar beberapa jam sehari sebagai persiapan
untuk menghadapi peperiksaan.
e) Kekok
dalam pergaulan sosial
Mereka mudah menyakiti orang lain
dengan perkataan yang mereka keluarkan dan mereka juga tidak dapat membaca
ekspresi muka orang lain dan memahaminya.
f) Kecanggungan
Sebahagian kanak-kanak ADHD cemerlang
dalam bidang kesukanan tetapi terdapat juga di antara mereka yang tidak
mempunyai kemahiran menangkap bola dan berlari kerana otot mereka lemah dan
tidak dapat berfungsi dengan baik.
g) Keras
kepala
Ibubapa selalunya mengadu tentang
sikap anak mereka yang keras kepala dan sukar dibawa bincang. Kanak-kanak ini
akan tetap dan teguh dengan setiap keputusan yang mereka.
h) Tidak
pernah puas
Kanak-kanak ADHD mempunyai kemungkinan
untuk mempunyai sifat tidak pernah puas terhadap sesuatu benda. Contohnya,
mereka akan terlampau bersemangat untuk bermain
walaupun bukan waktu bermain. Bagi kanak-kanak normal pula, mereka akan tahu
bila waktu sesuai untuk bermain.
i) Ingkar
Mereka melanggar peraturan yang telah
ditetapkan walaupun dimarahi dan didenda. Mereka juga sukar untuk dikawal dan
menjadi seorang yang berdisiplin. Bila umur mereka meningkat, mereka mungkin
menghadapi masalah sosial dan terlibat dalam kes-kes pencurian.
j) Masalah
tidur
Sesetengah daripada mereka akan
menghadapi masalah untuk tidur dan tidak cukup tidur. Mereka sering mengadu
bahawa otak mereka terlalu aktif sehingga mengganggu tidur mereka. Sesetengah
yang lain pula mudah untuk tidur kerana terlampau aktif pada waktu siang. Mimpi
yang menakutkan dan mengigau adalah biasa bagi kanak-kanak ADHD.
Ringkasan
ciri-ciri yang terdapat pada kanak-kanak ADHD seperti jadual di bawah:
Jenis
attentive
|
Jenis
hyperactive-impulsive
|
Mungkin ada pada
kedua-dua jenis
|
Lemah daya
tumpuan
Tidak
melakukan kerja secara berterusan
Tidak teratur
|
Impulsi
Terlalu aktif
Terlalu bising
|
Ketidakseragaman dalam pencapaian
Terlalu merendah diri
Mempunyai fikiran yang lemah
Kurang bermotivasi dan insentif
Kekok dalam pergaulan social
Kecanggungan
Keras kepala
Tidak pernah puas
Ingkar
Masalah tidur
|
No comments:
Post a Comment