1.0 Faktor-faktor
pelajar hiperaktif
Terdapat beberapa faktor yang telah
mempengaruhi masalah hiperaktif di kalangan kanak-kanak sama ada faktor semula
jadi mahupun faktor sekeliling.
1.1 Faktor
neurologi
Faktor neurologi ialah faktor yang
mengganggu ketika proses mengandung dan kelahiran. Hiperaktif lebih kerap
didapati pada bayi yang lahir dengan masalah-masalah pra-lahir seperti proses
bersalin yang terlalu lama, keadaan bayi semasa lahir yang tertekan, lahir
dengan forcep dan masalah-masalah
lain yang bersangkutan dengan ibu hamil seperti mempunyai tekanan darah tinggi,
bengkak kaki dan kandungan protein yang tinggi di dalam air kencing kerana ia
boleh merencat perkembangan otak.
Keadaan ibu yang rendah berat badan,
ibu yang masih muda, ibu merokok dan minum alkohol mempunyai potensi yang tinggi
melahirkan bayi hiperaktif (Nora Supadma, 2009). Menurut Raihana Abdullah,
keadaan ibu yang stress mendedahkan kanak-kanak kepada risiko hiperaktif.
Kajian yang dilakukan oleh Institut Kesihatan Mental Kebangsaan Amerika
Syarikat, Jabatan Psikiatri Kanak-kanak pada tahun 1996 mendapati kanak-kanak
ADHD mengalami 3% hingga 4% volum otak kecil berbanding kanak-kanak biasa
menerusi imbasan Positron Emission
Tomography (PET) dan Magnetic
Resonance Imaging (MRI).
1.2 Faktor makanan
Bahan kimia yang terdapat
dalam makanan dipercayai boleh menyebabkan kanak-kanak menjadi hiperaktif,
contohnya bahan pengawet dan bahan pewarna. Kanak-kanak yang terdedah secara
berpanjangan kepada bahan makanan yang beracun juga didapati cenderung
menunjukkan ADHD. Terdapat juga ibu-ibu yang percaya bahawa pengambilan gula
oleh anak mereka telah melabelkan mereka sebagai hiperaktif dan lebih kritikal
tingkah lakunya berbanding kanak-kanak lain (Hoover and Millich, 1994).
Walaubagaimanapun, kajian terkini menunjukkan tiada kesan hiperaktif jika
pengambilan gula berlebihan.
1.3
Faktor alam sekitar
Pencemaran alam sekitar seperti takat
radioaktif tinggi di udara, industri pelebur bateri dan industri menggunakan
bahan kimia yang berbahaya boleh meningkatkan kadar hiperaktif kanak-kanak. Ini
disebabkan kerosakan otak yang berlaku. Contohnya, kanak-kanak yang terdedah
kepada cat yang mengandungi timah di bangunan-bangunan lama dan kilang-kilang
radioaktif yang menyebabkan darah kanak-kanak yang berkenaan mempunyai timah
dan raksa. Darah ini kemudiannya akan mengalir ke otak yang akhirnya
menyebabkan kanak-kanak menjadi hiperaktif.
1.4
Faktor keluarga
Faktor genetik mungkin berpengaruh.
Misalnya, ibu bapa yang mempunyai sejarah hiperaktif berkemungkinan besar akan
diwarisi oleh anaknya. Kajian menunjukkan 10% dari ibubapa yang mempunyai anak
yang hiperaktif mengakui bahawa mereka juga hiperaktif semasa kecil.
Kanak-kanak lelaki lebih cenderung mengalami hiperaktif sebnyak tiga kali ganda
berbanding kanak-kank perempuan (Zuhayati Yazid, 2009). Selain daripada itu,
kembar yang lahir juga mempunyai risiko hiperaktif yang tinggi (Navid et al.,
2000).
1.5 Faktor
kultural dan psikologi
Terdapat tiga jenis faktor di bawah faktor kultural dan
psikologi iaitu pemanjaan, kurang disiplin dan pengawasan dan orientasi
kesenangan
a) Faktor pemanjaan
a) Faktor pemanjaan
Menurut
Mohd Faldz Hj Ibrahim (2007), pemanjaan adalah perilaku terhadap anak yang
terlalu manis, memujuk-mujuk makan, membiarkan sahaja dan sebagainya. Anak yang
terlalu manja akan menjadi hiperaktif dan di luar batasan. Kesannya, sikap ini
akan terbawa hingga ke sekolah dan mereka berharap akan dilayan sebegitu oleh
guru-guru.
b) Kurang
disiplin dan pengawasan
Jika
kanak-kanak diberi kebebasan dan tiada pengawasan daripada ibubapa, mereka akan
mengharapkan kebebasan sebegitu rupa di sekolah. Kesannya, sukar untuk cikgu
mengawal tingkah laku mereka. Ibubapa yang tidak mempedulikan tingkah laku anak
mereka juga akan menjadikan mereka anak yang tidak mendengar kata, sentiasa
resah, tidak boleh duduk diam dan menumpukan perhatian di dalam kelas (Hamid
bin Arshad, 2010).
c) Orientasi kesenangan
c) Orientasi kesenangan
Kanak-kanak
yang tidak memiliki kesenangan akan memberontak dan menjadi hiperaktif serta
mengharapkan ibubapa untuk memenuhi permintaan mereka.
No comments:
Post a Comment