A.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MATEMATIK TAHUN 1
MATA PELAJARAN: Matematik
TAHUN: 1Bestari
BILANGAN
MURID: 30 orang
TARIKH:
10 Oktober 2013
TAJUK: Masa Dan Waktu
MASA: 60 minit (2 waktu)
STANDARD
KANDUNGAN: Murid dibimbing untuk:
5.2 Menyebut dan menulis waktu.
STANDARD PEMBELAJARAN:
Di
akhir pembelajaran dan pengajaran murid-murid dapat:
i.
Mengenal pasti dan menyatakan “setengah” berdasarkan muka jam.
ii. Menyebut
dan menulis waktu dalam jam dan setengah jam sahaja dengan menggunakan jam
analog.
ELEMEN
MERENTAS KURIKLUM:
KREATIVITI DAN INOVASI: Mengimbas kembali idea, menjana
idea, membuat pemerhatian sekeliling dan menggunakan alat berpandukan prosedur
tertentu.
TMK: Paparan power Point
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN: Tepati masa, bersyukur
atas segala nikmat dan
tanggungjawab.
BAHAN BANTU BELAJAR: Jam analog, gambar aktiviti, kad
perkataan, lembaran kerja
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pembelajaran & Pengajaran
|
Nota
Catatan
|
||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
||||
Set
induksi
(5 minit)
|
Lagu
dari Media Sosial.
|
Guru
menyanyi bersama-sama murid dari muat turun ‘Youtube’.
Lagu: Air Pasang Dalam
|
Murid-murid
menyanyi bersama-sama guru.
|
Rakaman
lagu.
|
|
Langkah
1
(10
minit)
|
i.
Bersol jawab. Ii.Menerangkan perbezaan jarum jam.
-Jarum
pendek (jam)
-Jarum
panjang (minit)
|
i.Bersoaljawab
aktiviti yang dilakukan yang berkaitan dengan masa.
ii. Guru
memperkenalkan jarum jam kepada murid.
iii.Bersoal
jawab bersama murid.
|
Murid
memberi maklum balas kepada guru.
ii.
Menyatakan perbezaan jarum jam.
|
Jam
analog
|
|
Langkah
2
(10
minit)
|
Memperkenalkan
waktu
i.
Pukul 3:00
ii.
Pukul 3:30
|
Guru
menunjukkan jarum jam.
i.
Bersoal jawab mengenai waktu yang ditunjukkkan.
Contoh:
ii. Guru
menunjukkan cara menulis waktu.
Contoh:
Pukul 3:00
iii.
Guru mengemukakan soalan lain dan meminta murid menulis di papan putih.
Contoh:
Pukul
8:00
|
i. Murid
menyatakan waktu yang ditunjukkan.
ii.
Murid menulis di papan putih berdasarkan waktu yang disebut oleh guru.
|
- Jam
analog
- Kad
nombor
|
|
Langkah
3
(15
minit)
|
Aktiviti
Kumpulan
i. Pukul 5:00
ii. Pukul
9.30
iii. Pukul
2:00
iv.Pukul
12:30
v. Pukul
6:30
Menyemak
jawapan murid dengan menggunakan powerpoint.
|
i. Guru
mengedarkan jam analog kepada murid secara berkumpulan.
ii.Memanggil
wakil murid bagi setiap kumpulan untuk menunjukkan jam mengikut waktu yang
telah ditetapkan.
iii.
Meminta murid menyemak jawapan berdasarkan power point yang ditunjukkan.
|
i. Murid
menunjukkan waktu yang diminta oleh guru dengan menggunakan jam analog.
ii.
Wakil murid tampil ke hadapan untuk menunjukkan masa yang dikehendaki oleh
guru.
iii.
Murid menyemak jawapan mereka berdasarkan powerpoint yang ditunjukkan.
|
Jam
Analog
|
|
Langkah
4
(15
minit)
|
Latihan/Penilaian
murid dengan lembaran kerja
|
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid.
ii.
Guru memberi arahan kepada murid untuk menjawab soalan dalam masa yang
ditetntukan.
|
Murid
mengambil lembaran kerja.
Murid
mendengar arahan guru dan menjawab soalan dalam masa yang ditentukan.
|
Lemba-ran
kerja
|
|
Penutup
(5
minit)
|
Kesimpulan.
Menjawab
soalan
Interaktif
dari CD.
|
Guru
membimbing
Murid
menjawab soalan interaktif.
|
Murid
menjawab soalan interaktif
|
CD-ROM
|
|
Lembaga Pengarah ...... + 44-745-6405-237
ReplyDeleteSaya aisha binahmed tinggal di Klang Malaysia. Saya janda dengan tiga orang anak, saya ingin memberi keterangan kepada kerja-kerja Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk rakyat saya yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan itu, kerana ekonomi yang buruk di sesetengah negara. Saya telah menjadi mangsa kepada 4 peminjam pinjaman tahun ini sahaja 2019, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya yang menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai, sebuah syarikat pinjaman aasimahaadilaahmed yang membantu saya dengan pinjaman RM 480,000 pada kadar faedah yang rendah 1% dalam 1 jam yang saya memohon tanpa tekanan atau tekanan. Jika anda memerlukan pinjaman, anda boleh menghubungi firma pinjaman melalui e-mel: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Jika anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, anda boleh menghubungi saya melalui e-mel: (aishabinahmed7@gmail.com) dan juga mereka adalah beberapa orang lain yang mendapat pinjaman di sekitar tempat saya.
Sapukan sekarang ... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)