Wednesday, 12 February 2014

Miskonsepsi Masa Dan Waktu

Miskonsepsi Unit Masa dan Waktu Tahun 1

MISKONSEPSI DALAM UNIT MASA DAN WAKTU TAHUN 1
Hasil dari proses pembelajaran dan pengajaran, saya telah dapat mengenalpasti terdapat 5 orang murid yang mengalami masalah miskonsepsi dan memerlukan perhatian dan tindakan yang sewajarnya supaya tidak berlarutan.
Masalah ini dapat saya kesan hasil daripada aktiviti yang dijalankan, sewaktu sesi soaljawab dan dari lembaran kerja yang diberi.
Kesukaran dan miskonsepsi:
i. Murid keliru dengan kedudukan jarum jam dan jarum minit.
   Contoh soalan: Sebutkan waktu yang ditunjukkan.


Jawapan yang diberi oleh murid: Pukul 12:00
Jawapan yang sepatutnya: Pukul 6:00

ii. Menyebut dalam jam dan setengah jam dengan menggunakan jam analog di   kalangan murid Tahun 1.
Contoh soalan:
Sebutkan waktu yang ditunjukkan.
Kesalahan yang dilakukan: Pukul 3:30

Sebutan yang sepatutnya.: Pukul 2:30





iii. Murid tidak dapat melukis dengan tepat kedudukan jarum jam dan minit.

    Contoh Soalan:

    Lukiskan jarum jam dan minit bagi waktu yang diberi: Pukul 8.30

Kesalahan yang biasa dilakukan oleh murid:



Jawapan yang sepatutnya.:

















C. CATATAN REFLEKSI  

Hasil daripada aktiviti yang dijalankan, didapati kelima-lima murid itu telah pun dapat menguasai kemahiran yang diajar. Saya juga telah berjaya mengatasi masalah kesukaran dan miskonsepsi yang dihadapi oleh murid iaitu:

i. Murid telah dapat mengenal jarum pendek untuk jam dan jarum panjang untuk minit.

ii. Murid juga dapat mengenal pasti kedudukan jarum jam apabila melibatkan bacaan setengah.
Contoh:
 4:30  à  empat setengah
Jarum pendek terletak di antara nombor 4 dan 5.
Jarum panjang terletak pada nombor 6.

iii. Murid dapat menyatakan bahawa 30 minit ialah setengah hasil dari proses mengingat semula pecahan setengah.

iv. Apabila murid dapat menyentuh sendiri dan meletakkan jarum jam pada kedudukan yang betul, mereka merasa lebih yakin untuk menyebut waktu.


v. Murid dapat mengukuhkan daya ingatan setelah latihan dari lembaran kerja dan  latihan interaktif  diberikan.

No comments:

Post a Comment