MATEMATIK
TAHUN 1
TAJUK: Ruang
(Bentuk tiga dimensi)
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN: Mengenal permukaan pada bentuk 3D
HASIL
PEMBELAJARAN:
i.
Mengenal
bentuk-bentuk 3D.
ii.
Menyebut
bilangan permukaan pada bentuk 3D.
iii.
Mengecam
permukaan rata dan melengkung.
TARIKH
|
AKTIVITI
|
PERDANA
(16 ORANG)
|
FRESHIE PERDANA
(7 ORANG)
|
LINUS
(1 ORANG)
|
||
1 Nov 2012
|
SET INDUKSI
(5 minit)
|
-
Meminta murid mencari bentuk yang diminta yang terdapat dalam kelas.
-
Menyebut nama bentuk yang ditemui.
|
||||
LANGKAH 1
(10 minit) individu
|
-
Murid diminta menampal nama-nama bentuk 3D pada gambar yang
ditunjukkan.
|
|||||
LANGKAH 2
(20 minit)
AKTIVITI
KUMPULAN
|
-
Guru mengedarkan bahan aktiviti mengikut kumpulan.
-
Menamakan bentuk diberi.
-
Murid menyebut bilangan permukaan yang rata.
-
Murid menyebut bilangan permukaan yang melengkung.
Aktiviti Murid Linus
-
Memanggil murid linus untuk menunjukkan permukaan rata dan melengkung.
|
|||||
|
LANGKAH 3 (20 minit)
|
Murid Perdana
-
Murid diminta untuk melabel dan menampal pada ruangan lembaran kerja
yang disediakan.
-
Membuat latihan bilangan permukaan rata dan melengkung dari lembaran
kerja.
Murid Freshie
Perdana
-
Murid diminta mewarna jawapan yang betul dan menampal pada lembaran
kerja.
-
Membuat latihan bilangan permukaan rata dan melengkung dari lembaran
kerja.
Murid linus
-
Murid diminta menampal gambar pada lembaran kerja.
|
||||
|
PENUTUP (5 minit)
|
-
Guru menunjukkan hasil kerja murid yang telah siap.
|
||||
Penilaian Pengajaran dan
Pembelajaran:
Bahan Bantu Belajar: - Bentuk 3D
- Kad gambar
- Kad perkataan
Elemen merentas Kurikulum:
Kreativiti dan Inovasi – Mengenal pasti
ciri dan situasi sekeliling.
Kehadiran :
Refleksi:
No comments:
Post a Comment